söndag 15 januari 2012

Planering - en mycket viktig del av framgång!

Idag har jag inte sprungit en meter. Men jag har gjort löp-planeringar inför kommande vecka, det är nästan så att man kunde kalla mig för träningsplaneringens drottning faktiskt. Synd bara att mina planeringar aldrig håller, inte ens i närheten. Kan man ens bli en riktig löpare utan att kunna följa en träningsplan? Jag kommer ju visserligen ut och springer, från och till, men går det att bli bättre på det här genom sporadiskt och hattigt joggande? Karaktär är så otroligt svårt att skaffa så här i efterhand, när genetiken redan blivit konstruerad... Jag hoppas innerligen att loppet inte är förlorat för det.

Det är till och med så att jag har planer att försöka trycka in mig i ett par såna där löpartights, även om de antagligen kommer att få mig att likna en stor, svart falukorv. Men jag har beräknat att de KAN komma att minska luftmotståndet något och där med göra löpandet en gnutta mindre plågsamt. Frågan är, är det mer eller mindre löpar-socialt accepterat för oss bulldegs-löpare att försöka se professionella ut? Eller är det helt enkelt mindre pinsamt att acceptera, att vi ändå inte lyckas med det och helt enkelt nöja oss med de gråa mjukisarna med vrist-resorer, som förvandlas mörka av de floder som våra enorma och oformliga kroppar utsöndrar vid minsta lilla ökning av hjärtfrekvensen? Återigen, gör man sig mer eller mindre till åtlöje genom att försöka se ut som en löpare när fysiken inte stödjer det riktigt fullt ut? Kanske finns det tights med lite fartränder på, så man kan lura betraktare till att man springer lite fortare än man egentligen gör? Eller med någon typ av mönster i spandexen som får en att se ut som en 180 cm lång löparblondin? Ett par sådana tights kunde jag tänka mig.

I löpar-planen inför veckan står det att jag ska springa imorgon. Hoppas dom sandat lite, att springa utan en hund som släpar en framåt suger och de senaste dagarna har det varit långt för halt för hundar, de bara sprattlar runt på stället utan att hjälpa mig framåt det minsta... Det var den lilla aspekten som jag inte tänkte på vid införskaffandet av ett par Icebugs, vilka jag delvis ville ha för att kunna springa MED hundarna hela vintern ut.

2 kommentarer:

  1. Planering är A och O! Du har med all säkerhet blivit lite lite snabbare bara genom att skriva ner veckoplaneringen! Fact.

    SvaraRadera
  2. Ja! Nu när du säger det så känner jag mig faktiskt lite snabbare! Kanske till och med lite uthålligare!

    SvaraRadera